Godox AD300Pro
Godox je zadnjih 5-6 godina vjerojatno najagilnija tvrtka koja proizvodi raznovrsnu fotografsku opremu, a nama su najzanimljivija raznovrsna rasvjetna tijela, okidači i modifikatori. Nova Godox AD300Pro studijska bljeskalica s baterijskim napajanjem na prvi pogled je zanimljivo rješenje – iako se po snazi nalazi između AD200Pro i AD400Pro, radi se o sasvim drugačijoj rasvjeti.
Sudeći samo po nazivu i snazi (200-300-400), mogli bismo zaključiti da se radi o ‘nepotrebnom’ proizvodu i bljeskalici koja popunjava zapravo nepostojeću prazninu. Međutim, kako bismo stekli pravi dojam o AD300Pro, moramo ga sagledati kao cjelinu – i onda dolazimo do cjeline koja obećava. Pa, krenimo redom…
Po dimenzijama je AD300Pro, očekivano, između AD200Pro i AD400Pro. Ono što nije očekivano je oblik kućišta, ali i smještaj lampe i reflektora. Sve je vrlo okruglo i vrlo malenih dimenzija, i zapravo podsjeća na Profoto. Oblikom i dimenzijama je, dakle, Godox AD300Pro vrlo kompaktno rasvjetno tijelo, s integriranom baterijom koja se vadi i puni na zasebnom punjaču. Dobro je rješenje što je baterija koju koristi AD300Por kompatibilna s baterijama za AD200 i AD200Pro (ali nije ista i ne nudi isti kapacitet niti brzinu oporavka bljeska) – ukoliko već imate AD200, njegova baterija vam može poslužiti kao rezervna baterija za AD300Pro.
S druge strane, nova WB300P baterija nudi veliki kapacitet (deklarirano 320 okidanja pune snage bljeska), te vrlo brzi oporavak od bljeska – od tek jedne milisekunde (za vrlo slabi bljesak) do jedne i pol sekunde za bljesak punom snagom. Iako se 300 Ws može vrlo uspješno koristiti u studiju, ipak je AD300Pro u prvom redu namijenjen za rad na terenu – ima bateriju i nema mogućnost rada na struju. Uz to, studijska rasvjeta (bez baterije) slične snage se može kupiti za bitno manje novca, bilo od Godoxa ili drugih brendova.
Zgodna opcija je i HSS okidanje (High Speed Sync), te TTL s kompenzacijom snage bljeska do +/- 3 EV. Logično, za okidanje se koriste Godox bežični okidači (neovisno o tome za koji fotoaparat), a isprobao sam X1-T i X-Pro. Očekivano, rade bez greške. Zgodna funkcija je i 12W pilot LED svjetlo, kojemu možete podešavati intenzitet. 12W LED svjetla nije puno, ali odlično radi kao pilot (modelirajuće) svjetlo. Ukoliko ga planirate koristiti kao video-svjetlo, odustanite. Osim što nije dovoljno snažno, već nakon kratkog snimanja pali se ventilator za hlađenje u kućištu; nije jako glasan i ne smeta prilikom snimanja fotografija, ali na video snimkama se čuje.
Kako bi se dobile što manje i kompaktnije dimenzije za AD300Pro, u Godoxu su se odlučili koristiti Godox prihvat za modifikatore svjetla umjesto standardnog Bowens S-Type priključka. Godox-mount je bitno manjih dimenzija, ali na raspolaganju je i neusporedivo manje modifikatora – na webu sam pronašao tek nekoliko dimenzija softboxa, jedan beauty dish, neobičan barndoor i snoot, i to je manje-više sve. Za početak ok, ali S-Type mount nudi neusporedivo više opcija. Srećom, Godox S-Type 2 Speedlight bracket košta tek 300-tinjak kuna, a u njega bez problema stane AD300Pro – i trenutno dobivate pristup svim Bowens modifikatorima (kao što se vidi na slikama iz mog priručnog studija).
Sa stražnje strane AD300Pro nalazi LCD ekran na kojem se vide postavke, te više tipki i prekidača za osnovna podešavanja. Sve je prilično intuitivno, i ukoliko ste već radili s bilo kakvom studijskom rasvjetom snaći ćete se bez problema. Pogotovo će vam snalaženje biti jednostavno ukoliko već imate Godox bljeskalicu ili studijsko rasvjetno tijelo.
Oznaka Pro u nazivu znači označava stabilnost bolje bljeska, u rasponu od samo +/- 200K. Tu je i optički ‘Slave’ senzor, DirectSync 3.5 mm priključak (popularna ‘žica’), te mogućnost stroboskopskog okidanja. HSS sam već spomenuo, a snaga bljeska s povećanjem brzine okidanja dramatično opada – već na 1/1000 sekunde možete računati na 1/16 do max 1/8 snage. To je standardno kod HSS snimanja, a jedan od načina kako se može tome doskočiti je korištenje saća (grid) ili tube (snoot) – naravno, ukoliko možete precizno pogoditi gdje će se nalaziti objekt snimanja. Deklarirana udaljenost daljinskog okidanja je 100 metara, ali može biti i manja ukoliko su između okidača i rasvjete armirano betonski zidovi i slične prepreke.
Jedan od važnijih podataka prilikom procjene studijske rasvjete je i duljina trajanja bljeska. Minimalno trajanje bljeska se dobije pri najmanjoj snazi bljeska, što je i logično. Kod Godoxa AD300Pro upotrebljivo trajanje bljeska za zaustavljanje kretanja se dobije već na 1/4 i 1/8 snage, odnosno s 2 ili 3 blende manje svjetla od maksimuma (govorimo o T.1 vremenu od 100% do 10% bljeska od približno 1/2000 sekunde). Pri minimalnoj snazi od 1/256 trajanje bljeska je samo 1/12.000 sekunde, ali to realno nije upotrebljivo, ipak se radi o razlici od čak 9 blendi.
Godox AD300Pro sam isprobao preko vikenda. Snimao sam u studiju, i obiteljske portrete na otvorenom. Od pribora sam koristio S-Type 2 bracket i 100 cm softbox s gridom, daljinski okidač Godox X-1T. Tehnikalije na stranu, dojmovi su vrlo pozitivni. Podjednako sam dobar rezultat dobivao snimajući s HSS bljeskanjem kao i s ND filtrom – osobno preferiram rad s ND filtrima, ali nema spora oko toga da je HSS u nekim situacijama vrlo koristan. Jako su mi se svidjele kompaktne dimenzije i relativno malena težina, što omogućava lako rukovanje rasvjetom na terenu. Vrlo sam zadovoljan i umjerenom cijenom, pogotovo ukoliko već imate Godox okidače, stalak za rasvjetu i modifikatore (Bowens ili Godox).
Kvaliteta svjetla je u skladu s očekivanjima – radi se o vrlo dobroj rasvjeti, vidljivo kvalitetnijoj od jeftinih ‘kineskih’ brendova (iako je i Godox kineski brend, u Americi poznat pod nazivom Flashpoint). I Godox je počeo s jeftinim proizvodima, ali se na zadovoljstvo mnogih fotografa vrlo brzo smjestio u srednji razred po kvaliteti. Snaga i boja svjetla je konstantna, bez vidljivih odstupanja. Podešavanje je lako i jednostavno, ukoliko već radite s Godox rasvjetom – inače je potrebno kratko vrijeme za privikavanje.
Godox AD300Pro je cijenom smješten između AD200Pro i AD400Pro, a takve su mu i specifikacije. Moje je dojam da je ipak riječ o točno pogođenom proizvodu – AD200Pro je malen, nešto slabiji, ali bitno nezgodniji za rukovanje. AD400Pro je, s druge strane, prevelik i pretežak za lagodan rad na terenu (za studio je super), a razlika od samo pola blende ne opravdava razliku u dimenzijama i težini. Shvatili ste, kad bih morao birati između ova tri baterijska studijska fleša, odlučio bih se za AD300Pro.
Goran Vrakela
www.prizma-foto.hr, 5.400 kuna
Specifikacije
Snaga: 300 Ws
Temperatura boje: 5.600 K (+/-200)
Raspon bljeska: 9 blendi, 1/1-1/256
Vrijeme oporavka nakon bljeska: 0,01 – 1,5s
Način rada: TTL, Manual, HSS
TTL kompatibilnost: Canon E-TTL II, Nikon I-TTL, Sony TTL, Fujifilm TTL, Olympus TTL
HSS kompatibilnost: Canon, Nikon, Sony, Fujifilm, Olympus up to 1/8,000
Daljinski okidači: Godox X-1T, X-2T, XPro (Canon, Nikon, Sony, Fujifilm, Olympus verzije)
Domet bežičnog okidanja: 100 m
Sučelje: digitalno
Trajanje bljeska: 1/10100 – 1/220 s
Ekran: LCD
Broj okidanja max. snage s jednim punjenjem baterije: 320
Pilot (modelirajuće) svjetlo: LED 12W
Dimenzije: 190 x 100 x 90 mm
Težina: 1.250 g (s baterijom)
Baterija: (Li-ion) 14.4V / 2600mAh