Panasonic Lumix S5
Panasonic Lumix S5 je četvrti Lumix S fotoaparat, a generalno gledano Panasonicov prelazak s 4/3 na full-frame fotoaparate je vrlo uspješan. Usprkos odličnim performansama dosadašnjih Lumix S fotoaparata, dvije stvari su česta meta kritika – autofokus i dimenzije.
Novi Lumix S5 pokušava riješiti oba ova ‘problema’, i u tome u velikoj mjeri uspijeva. Pogotovo kad se radi o veličini fotoaparata – Panasonic je sve najvažnije tehnologije kojima se hvale S1 i S1H uspješno ugurao u tijelo koje je manje čak i od Lumixa GH5, koji ima 4/3 senzor.
Veliki senzor je uobičajen kod profesionalnih fotoaparata, a kod Panasonica S5 kombinacija relativno skromne razlučivosti (24 MP) i velike površine senzora dovodi do piksela veličine skoro 6 mikrona. Veći pikseli znače bolju sliku u slabijim svjetlosnim uvjetima, a S5 nudi i impresivni dinamički raspona od čak 14 blendi. Na neki način, Panasonic S5 je sve ono čemu smo se nadali da će biti Lumix GH6 – pa nekako sumnjamo da nakon izlaska S5 postoji potreba za nasljednikom popularnog GH5.
Pozitivno je što je Panasonic S5 naslijedio gotovo sve osobine modela S1. Lumix S1 je izvrstan fotoaparat, pogotovo po pitanju kvalitete slike, pa S5 samo nastavlja tradiciju. Snimanje brzih pokretnih subjekata je moguće ili pomoću mehaničkog zatvarača (7fps) ili koristeći 6K-foto mod koji može snimati do 30 fps punih 15 minuta i omogućava ‘skidanje’ 18MP fotografija iz snimke.
Osim što je odličan fotoaparat, S5 je i iznimna video-kamera. Može snimati 4K/60p 10-bitni 4:2:0 video uz 200 Mbps bit-rate. Trebate li još veću dubinu boja, možete koristiti 4K/30p 10-bitni 4:2:2 video. 10-bitni video je ograničen na 30 minuta, ali nije potrebno čekanje na nastavak snimanja. Za sve ostale vrste video-snimki nema vremenskog ograničenja snimanja. Pomalo neočekivano, radi prilično malenog kućišta fotoaparata, Panasonic je i u modelu S5 uspio zadržati stabilizaciju slike na senzoru. Osim toga, na raspolaganju su i Boost I.S. i E-Stabilization opcije elektroničke stabilizacije slike. Boost I.S. je najagresivniji oblik stabilizacije i omogućava postizanje mirne slike poput one snimane pomoću stativa, čak i dok snimate iz ruke.
Dvostruki utor za SD kartice je očekivan, ali nažalost samo je jedan utor za brze UHS-II kartice, dok je drugi za sporije UHS-I kartice. S5 je podjednako vodootporan kao i S1/S1R, ali za razliku prethodnih modela nije certificiran kao otporan na smrzavanje. Svi potrebni priključci su tu, uključujući USB-C port preko kojeg je moguće punjenje baterije i tijekom snimanja. HDMI izlaz dolazi u mikro verziji, što će bez sumnje smetati ponekom korisniku.
Ergonomski je Panasonic S5 odličan, nije premalen, a zasigurno nije niti prevelik (poput S1, recimo). Raspored tipki i kotačića je vrlo sličan većim modelima, i sve je logično raspoređeno i intuitivno. Potpuno okretni ekran će se posebno svidjeti vloggerima i svima koji bar povremeno snimaju vlastiti video. U kitu s S5 se prodaje novi 20-60 mm f/3.5.-5.6 kit objektiv. Raspon zuma od 20-60 mm je vrlo zanimljiv i zapravo nam se jako svidio, šteta je što nema konstantan maksimalan otvor blende po cijelom zumu. Ako već ne može f2.8, pristali bismo i na f4 – nažalost, promjenjivi maksimalni otvor blende čini ga bitno manje korisnim u mnogim situacijama. Na oštrinu nemamo bitnog prigovora, kao niti na ostale optičke karakteristike.
Ono na čemu je S5 najviše uskraćen u odnosu na prethodne (skuplje) modele je EVF. S1 ima genijalno elektroničko tražilo razlučivosti 5.7 MP, a kod S5 samo 2.3 MP. Da, čak i maleni G100 ima 3.6 MP razlučivost tražila. OK, možda doista 5.7 MP nije potrebno, ali gotov sva konkurencija nudi EVF razlučivosti 3.6 MP – i to je razlučivost koja stvarno ima smisla, ne shvaćamo zašto se Panasonic nije odlučio za upravo tu razlučivost.
Dosad najveća zamjerka Panasonicovim fotoaparatima je bio sustav autofokusa, koji se oslanjao isključivo na mjerenje kontrasta (contrast-based AF). Konkurencija s dobrim razlogom koristi fazni sustav autofokusa, s tek povremenim prelaskom na kontrastni – brzina izoštravanja. Da, kontrastni AF je precizniji, ali i vidljivo sporiji od faznog AF-a. Srećom, čini se je Panasonic u modelu S5 postigao najbolji mogući kontrastni autofokus – osim preciznosti, vrlo je brz, sa samo jednom iznimkom. Izoštravanje je u većini situacija gotovo trenutno, prepoznavanje oka i lica radi izvrsno (famozni eye-AF), sve dok je subjekt kojeg izoštravamo relativno nepomičan ili spor. Međutim, kod praćenja brzog pokretnog subjekta, jasno se vide nedostaci kontrastnog sustava autofokusa. Ali, moramo naglasiti da je Panasonic s novim softverom za AF (kojeg će izdati i za S1 u vidu novog firmwarea) napravio dobar posao, i većini fotografa i videografa će biti barem dovoljno dobar.
Usprkos svojim kompaktnim dimenzijama novi Panasonic S5 nudi impresivne performanse senzora kojeg dobro poznajemo iz modela S1, ali uz bitno unaprijeđene sustav autofokusa. Izvanredan dinamički raspon slike, oštrina i izvrstan 4K video svidjet će se mnogim hibridnim fotografima/videografima. I sigurno neće pogriješiti.
www.panasonic.hr, www.anigota.hr, 15.750 kn (samo aparat)
SPECIFIKACIJE
Senzor: 24.2MP CMOS full-frame sensor
Procesor: Venus Engine
AF točke: 225-area DFD contrast AF
ISO raspon: 100 do 51,200
Veličina slike: 6000 x 4000 piksela
Video: 4K/60p 10-Bit 4:2:0, FHD 180 fps S&Q mode
Tražilo: EVF, 2.36 MP
Memorija: 1 x SD/SDHC/SDXC (UHS I), 1 x SD (UHS-II)
LCD: 3-inčni okretni LCD osjetljiv na dodir, 1.84m dots
Uzastopno okidanje: 7 fps (mehanički zatvarač), 6K Photo Mode (18MP @ 30fps)
Spajanje: Wi-Fi, Bluetooth
Dimenzije: 132.6 x 97.1 x 81.9 mm
Težina: 714g (tijelo, s karticama i baterijom)