Fujifilm GFX 100S
Novi Fuji GFX 100S je četvrti model u GFX seriji fotoaparata srednjeg formata senzora, a koristi 102MP senzor naslijeđen iz modela GFX 100. Ali, za razliku od prethodnog modela, dolazi u bitno manjem kućištu, praktično dimenzija DSRL fotoaparata. Ne manje važno, i cijena novog GFX 100S je bitno niža, iako nikako nije riječ o jeftinom fotoaparatu.
Fotoaparati srednjeg formata ime nasljeđuju od analognih fotoaparata (35 mm – danas full-frame, srednji format, veliki format – nema digitalnih fotoaparata velikog formata slike/senzora), a u digitalnom svijetu zapravo označava fotoaparate koji imaju senzor formata većeg od 24 x 36 mm (full-frame). Fuji u svojim fotoaparatima srednjeg formata koristi senzor veličine 32.9 x 43.8 mm. S novim modelom Fuji GFX 100S, Fuji je uspio napraviti fotoaparat srednjeg formata koji nije namijenjen samo za studijsku fotografiju, već se bar povremeno može koristiti za ‘mainstream’ fotografiju – portrete u prirodi, landscape fotografiju, pa čak i street fotografiju – zapravo, za sve što vam padne na pamet, osim brze akcije.
Korištenjem manjeg kućišta i stabilizacije slike na senzoru, Fujifilm je dobio ne samo upotrebljivi all-round fotoaparat, nego i gotovo upola nižu cijenu od modela GFX 100 – zapravo, cijena je niža čak i od cijene nekih top modela full-frame fotoaparata. Naravno, radi niže cijene bilo je potrebno napraviti neke kompromise, ali ne i one koji utječu na performanse fotoaparata. Zapravo, u nekim je stvarima GFX 100S zapravo bolji fotoaparat od prethodnika.
Fuji GFX 100S je približno 20% manji i oko 10% lakši od GFX 100, a IBIS mehanizam je usprkos smanjenju dimenzija postao efikasniji. Jedan od očitih nedostataka manjih dimenzija aparata su manje dimenzije baterije – GFX 100S koristi NP-W235 baterijue (kao i X-T4), koja po CIPA standardu omogućava snimanje 460 fotografija.
Raspored izdvojenih tipki i kotačića je vrlo sličan prethodnom modelu, uz par iznimaka. Kursor je zamijenjen malenim joystickom, na kojeg se potrebno naviknuti – osobno mi se više sviđa tradicionalni kursor. Tu su i oba kotačića za podešavanje postavki snimanja (za razliku od prethodnog modela), a s gornje strane je isti veliki LCD za prikaz postavki snimanja. Prikaz u gornjem LCD-u se može prilagoditi željama fotografa, naravno. Elektroničko tražilo je vrlo solidno, ali razlučivosti samo 3.69 MP – i za razliku od GFX 100, nije ga moguće skinuti. Stražnji LCD ekran je identičan kao i kod prethodnika, i može se pokretati gore-dolje, ali i u stranu, što je dobro kompromisno rješenje.
Novi GFX 100S omogućava uzastopno snimanje brzinom od 5 fps uz kontinuirani autofokus, ali može dobro poslužiti i kao video-kamera. 4K/30p 10-bitni video uz 4:2:0 interno snimanje (do 400 Mbps stream) koristi čitavu površinu senzora (bez crop-faktora), a moguće je i snimanje F-Log i HGL 10-bitnog 4:2:2 ili 12-bitnog ProRes RAW videa na vanjski snimač. Moguće je i snimanje 16-bitnog RAW videa na Atomos snimač. U odnosu na prethodni model, produljeno je vrijeme kontinuiranog snimanja, sa 60 minuta na 120 minuta.
Ergonomski je GFX 100S velik, ali prilično komforan fotoaparat koji odlično leži u ruci, pogotovo za fotografe s malo većim šakama i prstima. Prilično je težak, ali s 900 grama težine osjetno (za 500 grama) je lakši od prethodnika, pa ga je moguće koristiti i izvan studija, bez stativa. Ipak, moram naglasiti da je teži od prosječnog full-frame aparata (čak i od većine DSLR aparata), a težinu dodatno povećavaju veći i teži objektivi. Zato, moguće je GFX 100S ponijeti sa sobom na snimanje u prirodu, ali morate biti svjesni da će težina ipak biti izazov, pogotovo za dulja snimanja. Iako sam prilično visok i imam stotinjak kila, sat vremena snimanja u parku mi je bilo dosta. OK, na testu sam imao samo prilično veliki objektiv GF120mm F4 R LM OIS WR Macro (cca. 87 mm u 35 mm formatu)…
Fujifilm je u ovaj fotoaparat ugradio dva utora za kartice, ali oba za SD kartice (UHS-II) – umjesto za novije i brže kartice poput XQD ili CFexpress, poput drugih proizvođača. Osobno to ne smatram problemom, jer brze UHS-II SD kartice bez problema izlaze na kraj s 4K snimkama ili velikim 100 MP fotografijama pri kontinuiranom okidanju 5 fotografija u sekundi. Brže okidanje ili 8K snimanje bi vjerojatno bili problem, ali ovo nije. USB-C ulaz omogućava prebacivanje fotografija i videa na računalo, ali i punjenje baterije u fotoaparatu. Osim USB priključka, tu je micro HDMI port, 3.5 mm ulaz za mikrofon i izlaz za slušalice, PC-Sync port i 2.5 mm priključak za daljinski okidač.
Glavne prednosti Fujija GFX 100S su ogromna razlučivost (102 MP), relativno malene dimenzije i težina, te vrlo funkcionalna stabilizacija slike na senzoru (IBIS). IBIS stabilizacija je ključna kod aparata ovako visoke razlučivosti, ukoliko želite snimati fotografije iz ruke. Bez stabilizacije bi stvari bile bitno lošije. Moje je iskustvo sa full-frame aparatima – 24 MP, pravilo za brzinu okidanja 1/žarišna duljina (primjerice, za 50 mm je potrebna minimalna brzina okidanja 1/60 s), ali već za 45 MP potrebna je 2 ili 3x veća brzina okidanja kako bih dobio oštru sliku, odnosno za 50 mm slučaj bar 1/125 s. Zato, iako stabilizacija slike teoretski na modernim fotoaparatima nudi 4-5-6 blendi stabilizacije, u stvarnosti je to puno manje – fotografi, ali i manje iskusni novinari jednostavno ne računaju na razlučivost kao faktor koji utječe na potrebu za stabilizacijom slike. Tijekom testiranja GFX 100S sa GF 120 mm objektivom (85 mm ekv.) snimao sam iznimno detaljne i oštre portrete pri brzini okidanja 1/100 ili 1/125 s. Ali, najbolje sam se osjećao tek pri 1/200 s ili bržem okidanju. Za potrebe testa isprobao sam snimanje (uz prirodno svjetlo, a ne bljeskalicu) 1/60 s – rezultat je zadovoljavajući, ali ne i ono što očekujem od ovakvog aparata. Zato IBIS treba u prvom redu gledati kao pomoć za snimanje savršeno oštrih fotografija pri standardnoj brzini okidanja, a ne kao zamjenu za dovoljnu količinu svjetla (prirodnog ili umjetnog, svejedno).
Razlučivost i detaljnost snimljenih fotografija su nevjerojatne, a 102 MP omogućava intenzivno izrezivanje kadra – i minimalne su šanse da ćete završiti s fotografijom koja ima manje od 30-40 MP! Kvaliteta JPEG simulacija filma je očekivana od Fujija, a dinamički raspon fotografija je jednostavno zapanjujući. Dosad sam mislio da je dinamički raspon kod Nikona uvjerljivo najbolji (i po mom mišljenju jest, za full-frame aparate), ali ovo je još jedan mali korak na bolje, što je još jedna od prednosti velikog senzora.
Po pitanju autofokusa sam bio pomalo skeptičan – pogotovo jer prethodni model nije posebno zasjao po tom pitanju. Međutim, novi GFX 100S nudi vrlo solidan autofokus, čak i u usporedbi s novim Canon, Nikon i Sony mirrorless full-frame fotoaparatima. Naravno, malo je sporiji i malo lošije radi, pogotovo kad govorimo o Eye-AF funkciji, ali nemojte me krivo shvatiti – vrlo je upotrebljiv i radi pouzdano. Ako mislite ovo čudo od fotoaparata koristiti za snimanje sporta ili jurnjave psa po šumi, zaboravite, nije dovoljno brz. Ali za sve ostalo jest – a nudi i nevjerojatnu razlučivost. Iskreno, ako vam GFX 100S ne izoštrava dovoljno brzo i precizno, nije problem u aparatu, problem je u vama. Tri dana sam snimao portrete (u studiju i na otvorenom) i pejzaže, i nemam nikakvih problema s autofokusom, radi dobro i pouzdano.
Video nisam detaljno testirao – snimio sam nekoliko klipova s različitim postavkama, nešto iz ruke, nešto na stativu, i čini mi se također vrlo upotrebljivim. Ali ako ovaj fotoaparat namjeravate koristiti pretežno kao video kameru, nemojte, ima puno boljih rješenja za bitno manje novca. Fuji GFX 100S je izniman fotoaparat srednjeg formata koji može uspješno snimati video, i to je to.
Fuji GFX 100S nije fotoaparat za svakog fotografa, to je podjednako jasno i po cijeni i po karakteristikama. Ali oni koji trebaju i/ili žele besprijekornu kvalitetu fotografija koju nudi veliki senzor i jako visoka razlučivost, znaju zašto će ga kupiti. S druge strane, ne bi me čudilo da neki od fotografa koji imaju prethodni model odluče kupiti i GFX 100S – podjednako je dobar u studiju, a neusporedivo je korisniji na terenu. Naravno, GFX 100S nije savršen fotoaparat i zasigurno nije za svakoga – AF sustav je pouzdan i solidan, ali ipak malo zaostaje za full-frame aparatima – ali kvaliteta snimljenih fotografija, dinamički raspon, razlučivost i detaljnost ostavljaju bez daha. Tko ga može kupiti, nema zašto oklijevati…
Goran Vrakela
Ustupio na test: Bratulić d.o.o., 46.200 kuna (samo tijelo aparata)
bratulic@bratulic.hr, Kalinovica 3a, Zagreb, 01/63 60 001
SPECIFIKACIJE
SENZOR: 102MP BSI-CMOS 43.8×32.9mm medium format
PROCESOR: X Processor 4
NAVOJ: Fujifilm G
AUTOFOKUS: Intelligent hybrid s 425 AF točaka
ISO RASPON: 100 do 12,800 (exp. 50-102,400)
VIDEO: 4K/30p, bez crop-faktora
TRAŽILO: 0.5-inča, 3.69 MP EVF, 0.8x uvećanje
MEMORIJA: 2x SD UHS-II
LCD: 3.2-inčni zakretni (po dvije osi) touchscreen, 2.36 MP
UZASTOPNO SNIMANJE: 5 fps mehanički okidač
SPAJANJE: Wi-Fi, Bluetooth, USB-C, mini HDMI, mic, headphone
DIMENZIJE: 150 x 104 x 44 mm
TEŽINA: 900g (samo tijelo, s baterijom i karticama)