Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8
Novi Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 na prvi pogled ne nudi nikakve spektakularne performanse niti dosad neviđene funkcije, ali to se od standardnom 50 mm prime objektiva niti ne očekuje. Pogotovo ne po ovako povoljnoj cijeni – budimo realni, tek malo više od tri i pol tisuće kuna za kvalitetan f1.8 50 mm objektiv stvarno nije puno. Ali, koliko je opravdao naša očekivanja? Ako ne želite čitati ovaj tekst do kraja, kratki odgovor je – potpuno. Iskreno ne vidim niti jedan razlog zašto netko ne bi želio kupiti ovaj objektiv. Želite detalje? Nema problema, idemo redom….
Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 je prilično brz standardni prime objektiv namijenjen za Panasonic, Sigma i Leica L-mount full-frame mirrorless fotoaparate. Maksimalni otvor blende je pristojnih f/1.8, a otvor blende kreiraju 9 zaobljenih listića dijafragme, čime je praktično zagarantiran ugodan bokeh. 9 optičkih elemenata je smješteno u 8 grupa, a uključuju 1 ED (Extra-low Dispersion) element, 3 asferična elementa i 1 UHR (Ultra-High Refractive) element kako bi se smanjile kromatske aberacije i color-fringing. Najmanja udaljenost izoštravanja je 45 cm, a maksimalno uvećanje 0.14x. Objektiv je otporan na prašinu, zapljuskivanje vodom i smrzavanje, a proizvođač garantira rad bez greške na temperaturi do 10 stupnjeva ispod ništice.
Iako je uglavnom izrađen od plastike (s metalnim priključkom za navoj fotoaparata), riječ je o kvalitetnoj i fino obrađenoj plastici, pa ostavlja dobar dojam pod rukom. Nije težak, ali nije niti sasvim lagan – zapravo su mu i težina i dimenzije dobro pogođeni. Testirao sam ga s Panasonic Lumix S5 fotoaparatom, s kojim čini gotovo savršen par i odlično su balansirani. Nema ugrađene stabilizacije slike, već se oslanja na stabilizaciju u fotoaparatu (što je posebno važno kod snimanja videa), a sam izgled objektiva je vrlo spartanski – veliki prsten za izoštravanje (koji se iznimno glatko okreće), te AF/MF prekidač. Prsten za izoštravanje je elektronički i nema limitatora okreta, pa ne možete ‘unaprijed’ izoštriti na beskonačnost, recimo.
Automatsko izoštravanje je vrlo brzo i gotovo neprimjetno, ali ograničeno sposobnostima autofokusa fotoaparata. U 90% situacija nema nikakvih problema, brzo je i vrlo precizno, ali u slabo kontrastnim situacijama ili prilikom praćenja subjekta vide se ograničenja Panasonicovog DFD sustava autofokusa. Motor za izoštravanje je praktično nečujan i neće ometati snimanje videa čak niti ako se odlučite na snimanje zvuka putem ugrađenog mikrofona (što inače smatram odgovarajućim rješenjem isključivo za potpuno amaterske snimke).
Snimljene fotografije su zapravo iznimno dobre. Kromatskih aberacija praktično nema. Obično se vide kao ljubičasti ili plavkasti rub oko visokokontrastnih objekata (primjerice, tamno zelenog lišća u kontrastu sa svijetlim nebom). Tek najžešći pixel-peeperi će uspjeti pronaći kromatske aberacije, i to tek pri uvećanju 200% ili više. Prema tome, zaključujem da kromatskih aberacija zapravo nema i nisu nikakav problem. Vinjetiranje je donekle vidljivo (zatamnjenje kadra po rubovima), ali nije posebno jako – prema vrijednostima u Info paleti u Photoshopu procjenjujem vinjetiranje između pola blende i 2/3 blende, što nije problematično. Vinjetiranje je, logično, najočitije pri f/1.8, već do f/2.8 je praktično nevidljivo, a sasvim sigurno ga nema pri f/4. Prilikom snimanja fotografija, vinjetiranje se lako rješava u postprodukciji. Kod videa je malo složenija situacija, pa je bolje osloniti se na uklanjanje vinjetiranja (solidno) odmah u fotoaparatu. Distorzija kadra praktično nema, što niti ne čudi – objektivi između 35 i 70 mm žarišne duljine nisu posebno osjetljivi na distorzije, bačvaste ili jastučaste distorzije su puno češće kod širokokutnih i telefoto objektiva. Pri f/16-f/22 lako je dobiti lijep zvjezdasti uzorak sunca, ali odbljesci (lens-flare) su gotovo uvijek vidljivi prilikom snimanja ‘u sunce’.
Zahvaljujući velikom maksimalnom otvoru blende, nije problem dobiti lijepo zamućenu pozadinu, a prilikom snimanja po noći ovaj objektiv ‘hvata’ jako puno svjetla. Bokeh (vizualna procjena kvalitete zamućenja pozadine) je prilično ugodan za promatranje, nema očite ‘nervoze’ i sasvim je u skladu s očekivanjima. Ne mogu reći da je nešto specijalno (u usporedbi s drugim sličnim objektivima), ali svakako je vrlo ugodan i ‘mekan’ – s obzirom na 9 listića blende, nisam niti očekivao lošiji rezultat.
Oštrina je zapravo ugodno iznenađenje. S obzirom na vrlo povoljnu cijenu ovog objektiva, bio sam spreman na kompromis po pitanju oštrine. Međutim, čak i pri potpuno otvorenoj blendi (f/1.8), oštrina na rubovima kadra je iznenađujuća. Da, nijansu je mekša slika na rubovima kadra, a u centru je nevjerojatno oštra i detaljna. Međutim, već pri f/2.8 oštrina je u cijelom kadru jednostavno savršena. Teško da može bolje.
S obzirom na sve napisano, zaključak je jasan. Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 je objektiv kojeg jednostavno morate imati ukoliko snimate s Panasonic S fotoaparatom. Povoljna cijena, odlična kvaliteta izrade te iznimno dobre performanse ne ostavljaju mjesta drugačijem zaključku – ovo je 50 mm objektiv kojeg želite imati sa sobom u skoro svakoj prilici.
Goran Vrakela
3.749 kuna > www.panasonic.hr
SPECIFIKACIJE
Konstrukcija: 9 elemenata u 8 grupa (3 asferična, 1 ED, 1 UHR)
Priključak: L-Mount
Optička stabilizacija slike: Ne
Žarišna duljina: 50mm
Blenda: 9 listića / kružna dijafragma
Max. otvor blende: F/1.8
Min. otvor blende: F/22
Najmanja udaljenost izoštravanja: 0.45m
Maksimalno uvećanje: 0.14x
Kut gledanja: 47°
Brtvljenje: Da (prašina i zapljuskivanje vodom)
Radna temperatura: -10℃ to 40℃
Navoj filtra: φ67mm
Dimenzije: φ73.6mm x 82.0mm
Težina: 300 g