Canon EOS R1 i EOS R5 Mark II – prvi dojam
Nakon što sam dobio pozivnicu za Canonov event u Munchenu (od 9. do 11.7.2024.), pretpostavljao sam o čemu se radi. I djelomično sam pogodio – bio sam prilično siguran da je riječ o predstavljanju novog flagship modela Canon EOS R1. Tek par dana prije polaska dobio sam detaljan raspored događanja, gdje sam vidio da ću u srijedu preuzeti ne jedan, nego dva ‘uređaja’ – s obzirom da se trenutno ne očekuje nijedan posebno važan Canon objektiv, logično je bilo očekivati dva fotoaparata, Canon EOS R1 i EOS R5 Mark II.

Pri dan, u utorak, bila je svečana večera i predstavljanje novih fotoaparata, te zanimljivo predavanje o novim funkcijama. Ukupno nas je 80-tak novinara i fotografa iz Europe, ali i nekih malo daljih zemalja poput Kenije, pozvano na prezentaciju. Sama prezentacija je bila odlično organizirana, sve najvažnije novosti su jasno komunicirane, premda je ostalo nekoliko upitnika u zraku. Ali, ništa za to, sutra dobivamo fotoaparate i kreće pravi posao!
Raspoređen sam u D grupu (posljednjih 20), pa sam torbu s fotoaparatima i 24-105 f/2.8 objektivom dobio oko 9.30, a u deset sati smo krenuli na odredište – u sportsku dvoranu gdje su nas čekala dodatna predavanja o aparatima, fotkanje i snimanje košarke, break-dancea i portreta. Predavanja nisu bila predugačka, i meni su osobno bila nepotrebna. Ipak, dio kolegica i kolega su u prvom redu novinari i nisu iskusni fotografi, pa im je dobro došlo predavanje, s istovremenim ‘prijedlogom’ sigurnih postavki za snimanje košarke, plesa i portreta. OK, smisao ovakvih prezentacija i jest da svatko tko dođe ima priliku snimiti dobre fotke i video…

Prvo što sam primijetio je ergonomija i kvaliteta izrade. Ne, nikome od nas nije otpao logo R1 s aparata (kao što komentiraju cijenjene kolege iz PetaPixela), niti su se aparati blokirali ili podivljali radi lošeg firmvera – premda je i dalje riječ o predprodukcijskim modelima, svi su radili bez greške i bez ikakavih problema, očito smo dobili praktično gotov firmver kojeg možda očekuju još zadnje ispravke prije puštanja aparata u prodaju.
Drugo što sam primijetio je mehanički okidač. Da, tu je, i ja sam kao pravi predstavnik old-school fotografa odmah prebacio na mehanički okidač (elektronički je postavljen po ‘defaultu’). E, sad slijedi hladan tuš – nijedna nova ‘điđa’ ne radi s mehaničkim okidačem. OK, i to je očekivano, ali nije mi jasno zašto ovi novi aparati uopće imaju mehanički okidač. Kad sam upitao prezentera zašto još ima mehanički okidač, dobio sam lakonski odgovor – ‘zato jer mnogi fotografi još uvijek žele mehanički okidač’. Nisam siguran je li to bila šala, ali ako nije definitivno je minus za Canon. Hej, ljudi, upravo ste napravili dva top fotoaparata, u mnogim stvarima čak i ispred konkurencije, a još zadržavate mehanički okidač, relikt iz sredine prošlog stoljeća? Zašto?

Ok, vratio sam se na elektronički okidač i počeo fotkanje. Prvo R1, naravno. Brzina reakcije, rada, snimanja i svega drugog – jednostavno izvrsna. Ne mogu suditi je li brži od Sonyja A1 ili A9III ili od Nikona Z9 ili Z8, ali svakako nije sporiji. S druge strane, za sustav autofokusa mogu sasvim bezbrižno tvrditi – da, Canon AF u R1 i R5 Mark II je trenutno bar malo ispred Sonyja i Nikona, u to nemam niti trunke sumnje.
AF sustav koristi napredne AI algoritme i sustave odlučivanja, i iznimno je brz. Iskreno ne znam tko brže izoštrava, Canon, Sony ili Nikon – ali nije niti važno, radi se doslovno o tisućinkama sekunde. Ono što Canon radi, a nitko drugi zasad ne radi, omogućava prilagodbu snimanja onome što snimate – trenutno samo košarci i nogometu, ali za očekivati je da će kasnije biti uključeni i drugi sportovi. Pa prednost kod fokusiranja i/ili prebacivanja točke fokusa uvijek ima igrač kod kojeg je lopta. Ali to nije sve, Canon prati igru i predviđa gdje bi lopta mogla otići, pa ukoliko stvarno jedan igrač dodaje loptu drugome aparat je to već predvidio pa izoštravanje na drugog igrača ide trenutno, bez potrebe za reakcijom fotografa ili snimatelja. I to stvarno radi! Čak i ja, koji inače nikad ne fotkam sport, nakon petnaestak minuta sam počeo fotkati redom sve oštre fotke, s oba fotoaparata…

Međutim, još bolja novost je prepoznavanje lica. Da, upravo tako – dođem na event (sport, vjenčanje, politički govor…), fotkam nekoliko ključnih osoba (do 10) i poredam ih po važnosti od 1 do 10. Ali, ne moram čekati dolazak na event, mogu koristiti njihove fotke od ranije ili skinuti njihove fotke s interneta. I na karticu mogu spremiti 10 puta po 10 osoba, dakle 100 osoba! Pa dođem na vjenčanje i bam – mladenka, mladoženja, kuma, kum, mame, tate… svi su tu, poredani po važnosti. I kad god je netko od njih u kadru, odmah je izoštren. Ako je više njih u kadru, izoštren je onaj tko važniji, već prema tome kako je postavjen raspored. Ili idem pred Remetinec dočekati nekog političara koji izlazi iz pritvora, kad tamo masa novinara. Imam njegovo lice, dignem fotić u zrak i fotkam s visoka, ne moram ni gledati što izoštravam – ako je osoba od interesa u kadru, sigurno će biti izoštrena…
Video je također doživio mnoštvo promjena. Prvo, skoro sve opcije izoštravanja i praćenja koje su dostupne za fotografije, dostupne su i za video. Tu je i zanimljiva opcija snimanja fotografija bez prekidanja snimanja videa (ali naravno uz zadržane postavke kao kod videa – nije sjajno, ali koji put će dobro poslužiti). Zatim, terminologija je usklađena s Canonovim profesionalnim video kamerama serije C, ali i Picture Style, C-Log i LUT-ovi su usklađeni s C-serijom i mogu se istovremeno koristiti i na kameri C-serije (poput C-70) i na R1 ili još bolje na R5 Mark II. Korištenje istog C-Log-a i stilova boja uvelike olakšava kasnije koloriranje (tzv. grejdanje) snimki, bez obzira s kojom su kamerom/aparatom snimljene.

Kod R5 Mark II je riješen i problem potencijalnog pregrijavanja – ovaj put Canon ništa ne taji, objavili su tablicu s očekivanim trajanjem snimanja bez pregrijavanja za sve moguće rezolucije i video-codece koje možete koristiti. Ako vam ni to nije dovoljno, možete kupiti grip za hlađenje s dodatnim ventilatorima, koji omogućuje praktično neprekidno snimanje, bez brige o pregrijavanju. Kod R1 pregrijavanje prilikom snimanja videa nije problem, ali s obzirom na cijenu, dimenzije i ‘samo’ 6K video, nitko neće kupiti R1 radi video opcija – iako je riječ o izvrsnoj video kameri, po svemu jednakoj R5 Mark II, osim po razlučivosti.
Jako je mnogo novosti, i ovdje ne mogu sve napisati – a, iskreno, dio sam i zaboravio. Ono što nisam zaboravio je koliko sam impresioniran s oba nova Canon fotoaparata – i R1 i R5 Mark II su vrh Canonove ponude, ali i ponude među svim fotoaparatima u svojim kategorijama. Detaljno ću o svakom od navedenih fotoaparata pisati kad dobije ‘gotove’ modele na višednevni test, ovo je samo prvi pogled i inicijalni dojam… jako, jako pozitivan.
Hoće li R1 i R5 Mark II nagovoriti mnoštvo Sonyjevaca, Nikonaša i Fujijaša na prelazak u Canonov tim? Ne vjerujem, jer sve te firme nude također odlične aparate. Ali Canonaši sad s ponosom mogu reći da je Canon opet u samom vrhu i da imaju na raspolaganju izvanredne profesionalne alate koji mogu besprijekorno odraditi doslovno svaki foto i video zadatak.
Odmah nakon najave novih Canona po internetu i društvenim mrežama su krenuli svakakvi komentari – nije moje da prosuđujem tko je u pravu, a tko ne, ali moj dojam je izvrstan. Tehnološki novi Canoni ne predstavljaju prekretnicu, ali postojeće tehnologije su dovedene na iznimno visoku razinu. R1 i R5 Mark II će, po mom sudu, biti izvanredni i pouzdani alati velikom broju Canon profesionalaca, koji su već nestrpljivo čekali upravo ovakve nadogradnje. Palac gore!
Goran Vrakela
Canon EOS R1 – oko 7.750 € – raspoloživo za prednarudžbu
Canon EOS R5 Mark II – oko 4.950 € – raspoloživo za prednarudžbu











